lördag 31 januari 2009

Januarielvan

Jag tänkte presentera månadens elva som jag tycker är Bajens startelva för tillfället. Jag tar endast med spelare som jag själv har sett och spelare som inte är långtidsskadade. Januarielvan för mig är följande elva:


----------------------Poppen-----------------------
David--------José---------Traoré-----------Emil
---------------Chanko------Gaete-----------------
Castro---------------------------------Söderström
----------------------Nathan------------------------
----------------------Charlie------------------------



Motivering
Jag väljer att skippa diamanten på mittfältet och spelar med två defensiva mittfältare. Anledningen är att jag inte tycker att Hammarby har någon som klarar av den offensiva rollen på innermittfältet men att vi har tre bra defensiva mittfältare i Söderström, Gaete och Mikkel samt en toppspelare i Chanko. Mitt hopp när det gäller en offensiv innermittfältare är Castro men han är inte riktigt mogen ännu. Tony har pratat sig varm om Nathan som offensiv innermittfältare men i min elva får han agera släpande anfallare bakom Charlie.

Startelvan är egentligen snarlik den som avslutade förra säsongen och skrämmer nog inte topplagen i allsvenskan. Men vi ska inte vara allt för deppiga för det finns potential. Jag är ganska så säker på att ett antal spelare kommer att bytas ut. Just nu ser jag att fyra spelare kan höja laget markant. Rami kommer att ta Poppens plats när han är frisk och jag är inte helt säker på om Poppen klarar av att hålla platsen från en frisk Erland heller. Helg ligger enligt rapporterna lång framme och kommer troligtvis ta vänstermittfältsplatsen. Frågan är vem som får kliva av. Jag tippar på Gaete vilket gör att Söderström flyttas in i mitten. Söderström har enligt rapporter också sett riktigt bra ut på träning och har rutinen. Igor lär helt säkert ta den ena mittbacksplatsen och just nu känns det som att Traoré är den som får kliva av, men det är jämt mellan Traoré och José. För tillfället föredrar Josés snabbhet, men det kan snabbt svänga. Den sista kampen som jag ser det står mellan Monday och Emil. Emil är offensivt lagd medan Monday är mer defensiv. Min känsla är att Monday kommer att konkurera ut Emil.

Ytterligare en förstärkningen av elvan skulle kunna bli en offensiv lagd spelare som värvas in. Nu när Paulinho's försäljning och Erkans utlåning är klara kan det finnas pengar för en sådan spelare. Efter höstens försäljning av Petter finns ett klart behov för en sådan spelare.

En värvning av en riktigt bra offensiv innermittfältare skulle innebära att jag skulle byta spelsystem till antingen 4-4-2 med en diamant på mitten med konsekvensen att Carlos bänkas eller en 4-2-3-1 uppställning där Nathan får kliva av. Men som sagt en sådan värvning måste först göras och frågan är om det finns pengar till det....

Inga kommentarer: