tisdag 13 januari 2009

Anfallssituationen 2009

Jag tänkte gå igenom hur 2009 års Hammarbyupplaga ser ut från min synvinkel.

Tidigare:
Målvakterna (här).
Backarna (här)
Mittfältarna (här)

I skrivande stund så vet vi inte om Paulinho kommer att komma tillbaka under våren/sommaren 2009. Min känsla är att han inte kommer att göra det. Paulinho har aviserat att han gärna stannar i Sydkorea men jag tror även att andra alternativ lockar mer än Bajen om det inte skulle bli någon permanent lösning i Sydkorea. Artikel på eurosport.com stöttar mitt resonemang.

Utan Paulinho blir Charlie Davids en mycket viktig kugge under 2009. Under januari har det ryktats om att han kan vara på väg bort. Personligen ser jag ingen anledning till att sälja om inte en stor klubb från någon utav toppligorna är intresserad. Jag både tror och hoppas att han stannar. Annars ser anfallsuppsättningen på pappret mycket svag ut.

Hur ser den då ut med Charlie?
Jag tycker att Bajen har det hyfsat ställt på anfallssidan när det gäller olika spelartyper, däremot har alla utom Charlie mycket att bevisa. Nathan visade inte speciellt mycket i höstas, förutom att han är en bra huvudspelare som Hammarby kommer ha mycket nytta av. Tony Gustavsson berömde under Nathans provspel hans första touch och menade att han kan vara ett tänkbart alternativ som offensiv innermittfältare. Av det Nathan har visat upp hittills så skulle jag sträcka mig till en släpande anfallsroll men jag menar att han är mer av en targetspelare.

Freddy å sin sida är mer allround och har en fantastisk inställning och kan nog ta ett eller flera kliv till i år. Hans första säsong i Bajen tycker jag var okej.

Just nu har Hammarby ingen fjärde anfallare om nu inte Sosseh är tänkt som det.

Jag skulle tippa på att Nathan och Charlie startar på topp där Nathan spelar släpande anfallare och den rollen kan även Castro-Tello användas i. Detta skulle i så fall innebära att Hammarby från går den strikta 4-4-2 modellen med två renodlade anfallare och en offensiv och defensiv mittfältare på innermittfältet.

Inga kommentarer: