torsdag 8 januari 2009

Mittfältssituationen 2009

Jag tänkte gå igenom hur 2009 års Hammarbyupplaga ser ut från min synvinkel.
Tidigare:
Målvakterna (här).
Backarna (här)


Vänstermittfältare:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag att vänstersidan var svag 2008. Jag har på pappret placerat Haris, Helg och Maic Sema på vänstermittfältspositionen. Jag tror även att Fredrik Söderström, Castro och Gaete kan bi aktuell för denna position i enstaka matcher men jag ser dessa spelare mer som centrala mittfältare. Förra årets startspelare var Haris. Tyvärr så föll det inte väl ut. Haris håller i sina bästa stunder bra allsvensk klass men han är alldeles för tunn och ojämn. Hoppet står till att Helg får sitt genombrått annars ser det återigen väldigt tunt ut men det positiva är att det finns några fler namn att välja mellan.

Innermittfältare:
Castro-Tello, Gaete, Chanko, Jensen och Söderström ser jag som centrala mittfältare i första hand, Nathan ser jag som anfallare. Saknaden efter Petter Andersson var stor under hösten och jag ser ingen som direkt kan ersätta Petter rakt av. Å andra sidan trodde jag inte att Petter skulle axla den offensiva mittfältsrollen så bra som han gjorde efter att Eguren lämnande. Den enda som, jag tycker, har kvalitéer som en offensiv innermittfältare i en diamant uppställning är Castro-Tello. Men han har inte blommat ut som jag hade hoppats på, å andra sidan är han fortfarande bara 21 år gammal. Övriga spelare ser jag mer som defensiva mittfältare eller tvåvägspelare. Jag tror att Bajen kommer att slopa Diamanten och istället ha två lite mer defensiva innermittfältare. Vilket passar profilen på både yttermittfältarna och innermittfältarna. Saknaden efter Petter och tidigare Eguren kommer att vara stor men trotts det så tycker jag att innermittfältet nog är Hammarbys starkaste position om man bortser från Rami i kassen. Gaetes genombrott förra året var mycket positiv och det skulle vara roligt om han tar ytterligare kliv 2009. Chanko är en av våra bästa spelare och Jensen och Söderström är spelare som har rutinen och haft en hög nivå men tyvärr är dessa båda på kraftig tillbaka gång.

Högermittfältare:
Eftersom jag valt att placera Haris till vänster och Castro-Tello i mitten så finns endast Erkan som ren högerbräddare, även Freddy Söderberg kan agera högermittfältare men jag tycker att han är mer av en anfallstyp. Vad ska man då säga om Erkan; Ja han blandade och gav 2008. Hans högsta nivå är väldigt hög men han gjorde 2008 alltför många plattmatcher. Jag tro ändå att Erkan tar ytterligare ett kliv 2009. Han har alla förutsättningar och hans turbulenta 2008 har förhoppningsvis fått honom lite mera ödmjuk. Därför ser det okej ut på högermittfältet om än ganska tunt.


Om jag summerar mittfältet så tycker jag att det ser okej ut och det finns potential att bli bra. Men då måste någon av Haris, Castro, Helg och Maic på vänstersidan ta ett stort steg och etablera sig som en bra allsvensk spelare. Innermittfältet ser bra ut även fast det försämrats efter Petter Anderssons flytt och viss tvekan för Mikkel och Fredrik. Högermittfältet är Erkan och eventuellt Castro och ser som sagt var okej ut men inte mer. Jag har dock en känsla av att Castro, Helg och Erkan kommer att kliva fram år 2009.

Inga kommentarer: