torsdag 5 mars 2009

Inriktningsdokumentet

Under dagen har Hammarby presenterat ett inriktningsdokument (här).
Dokumentet är enkelt och tydligt. Målsättningen är uppdelat i två delar. Där den första delen behandlar målen de kommande tre åren och den andra delen är vart Hammarby Fotboll ska vara om fem år. Jag tycker att Hammarby har lagt sig på en bra nivå vad gäller dokumentationen. Ledningsdokument har en tendens till att bli allt för krångliga.
Målsättningarna är tydliga och mätbara vilket är den klart viktigaste delen i ledningsdokument. Detta gäller alla de områden som jag kommit i kontakt med. Vare sig det är projektmodell, ledningssystem eller utvecklingsmodeller så är det väldigt viktigt att målen går att mäta och att en tydlig mätmetod finns.

Jag tycker att samtliga mål, i Hammarby fotbolls inriktningsdokument, är tydliga förutom ”Att bolaget varje år ska generera vinster som efter beslut av ägarna ska kunna återinvesteras i verksamheten.”. Den första delen (Att bolaget varje år ska generera vinster”)är helt okej och går att mäta. Den andra delen är tyvärr inte tydligt (”efter beslut av ägarna ska kunna återinvesteras i verksamheten.”). Är det ett misslyckande om pengarna inte återinvesteras i verksamheten, måste alla pengarna återinvesteras varje år osv.

Jag skulle dessutom vilja ha med ett kortsiktigt publik mål.

När det gäller målet ” Att Hammarby varje år ska spela internationell elitfotboll vilket förutsätter placering 1 – 4 i Allsvenskan eller seger i Svenska Cupen.” Så antar jag att klubben räknar med att Royal League återuppstår. Annars tror jag knappast att en fjärde plats i ligan automatisk leder till ”internationell elitfotboll”.

Vidare är det nu viktigt att dokumentet revideras med jämna mellanrum. Exempelvis årsvis. Ser klubben att vissa mål är för lågt eller för högt ställda ska dessa förändras. Dessutom måste finnas möjligheter till nya mål tillkommer och gamla mål tas bort.

Inga kommentarer: