tisdag 10 mars 2009

Tankar om 2008 års ekonomiska resultat

Jag är ingen ekonom men så mycket vet jag att trots ett positivt resultat på 1,2 miljoner, efter skatt, så var 2008 års resultat svagt. Speciellt med tanke på försäljningen av Petter Andersson och Eguren samt utlåningen av Paulinho. Personalkostnaderna låg på 52miljoner vilket var en ökning med ett par miljoner.

I budgeten för nuvarande år ska personalkostnaderna ner till 39 miljoner. Vilket innebär 13 miljoner (25%) i minskning. Är det möjligt. När jag räknat på det så kanske det faktist är det. Mitt försök nedan ska tas med en stor nypa salt.

Om vi först tittar på de engångskostnader som Hammarby lagt ut hittills under 2009 vs 2008:

2009
Lån av Monday och köp av Igor (Vet ej om detta belastades förra året resultat). Max 1,5 miljoner.

2008
Ramis Sign on och övergångssumma ca 5 miljoner.
Toni Nkleko ca 1,5 miljoner (Toni hade 2 år kvar och en årslön mot rivet kontrakt uppskattar jag det till.)

Engångskostnader för nyförvärven Nathan, Söderström, Maic, Hopf m.fl Sign on ca 3 miljoner.

För tillfället ser det ut som Bajen sparar kanske upp till 8 miljoner i engångskostander dock ska nämnas att fönstret fortfarande är öppen samt att både sommaren och delar av nästa vinters nyförvärv ska bokföras vilket troligtvis leder till mer engångskostnader 2009.

Tittar vi då på de löpande kostnaderna så jämför jag spelare vs spelare.

Petter Andersson vs Fredrik Söderström, 0,5miljoner i minskad kostnad
Paulinho vs Nathan, 0,5 miljoner i minskad kostnad
Sulan vs Igor, 0,25 i minskad kostnad
Kleber vs Monday , upp i upp
Moussan vs Hopf, upp i upp
Sosseh vs Gaete, upp i upp
Utlåning av Erkan, 1 miljon i minskad kostnad

Detta skulle innebära ytterligare någonstans mellan 2-3 miljoner i minskade löpande lönekostnader. Summerar vi detta med engångskostnaderna så hamnar vi på 10-11 miljoner om dessutom engångskostnaderna för Igor och Monday bokfördes på 2008 ja då är vi kanske uppe i 13 miljoner. Som sagt allt detta är spekulationer och jag vet inte vad exemplevis Ramis sign on och övergångssumma gick på. Dessutom har jag ingen aning om sign on betalas direkt vid värvning eller sprids ut över åren. Med ovanstående spekulation så finns det dock en hypotetisk möjligthet att faktiskt dra ned på lönekostnaderna med 13 miljoner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi fick väl in 5,3 mille för ett tag sedan för Paulinho?