tisdag 31 mars 2009

Analys av försäsongen

Försäsongen har inneburit följande resultat:
Hammarby - Gais 1-1
Hammarby - Houston Dynamo 0-0
Chivas USA - Hammarby 2-0
Hammarby - Norrköping 1-1
Hammarby - Östersund 1-0
Hammarby - Örebro 2-1
Hammarby - Gröndal 0-6
Hammarby - Gefle 1-0
Hammarby - Örebro 0-2
Hammarby - Landskrona 0-0
Hammarby - Örgryte 1-0

Av dessa genomfördes matcherna mot Östersund och Gröndal med reservlaget, HTFF spelare och juniorer så dessa matcher plockar jag bort från försäsongsanalysen av a-laget. Hammarby har således genomfört 9 matcher med bästa möjliga lag, med tanke på skador och slitna spelare, som jag ser det. Antal poäng blir 13 av 27 möjliga. Med 3 vinster 4 oavgjorda och 2 förluster. 6 mål framåt och 7 insläppta.

Om vi endast tar med matcher mot seriekonkurrenterna ser det faktiskt ganska bra ut.

Hammarby – Gais 1-1
Hammarby – Örebro 2-1
Hammarby – Gefle 1-0
Hammarby – Örebro 0-2
Hammarby – Örgryte 1-0

Tre vinster, en oavgjord och en förlust. Fem gjorda mål och fyra insläppta. 10 poäng av 15 möjliga är riktigt bra. Det defensiva spelet har vart bra dom matcher jag har tittat på. Däremot så saknas det en hel del i offensiven. För få spelare fyller på in i boxen och dessutom ser Bajen lättlästa ut när inte yttermittfältarna är speciellt farliga. Något som verkligen förbättras är luftspelet och tryggheten i mittförsvaret i och med Monday och framför allt Igors tillkomst. Det nya spelsystemet med två centralt defensiva mittfältare har helt säkert bidragit till ett mer stabilt försvarsspel. När det gäller det offensiva spelet har jag noterat att Hammarby numera söker en längre första passning. Dessutom har sidledspelandet i backlinjen minskat. Laget prövar att ställa om snabbare. Men det kan vara tillfälligheter. Om jag ska se till spelarnas prestation, under de matcher jag har sett, så har Igor, Castro och Monday imponerat. Söderström, Traoré, Emil, Mikkel och Helg ser bättre ut i år än under avslutningen förra året. Chanko, Poppen och Charlie har gjort vad som förväntas av dom. Däremot är jag besviken på det jag sett av David, Monteiro och Haris som måste höja sina lägsta nivåer.

Det kanske mest positiva just nu är att Bajens satsning på rehabteamet, med inriktning på att minska skadorna, verkar ha gett resultat. Endast Rami på skadelistan känns väldigt bra för tillfället. Men detta kan vara en tillfällighet och detta bör utvärderas efter säsongen.

Inga kommentarer: