lördag 4 april 2009

Mitt allsvenska tips 2009

Då börjar det närma sig. Hur slutar Allsvenskan och vart hamnar Bajen?

Allsvenskan är en serie som är väldigt svår att tippa i och med att sommarfönstret helt förändrar villkoren för serien. Dessutom är trupperna relativt små och säsongen kort. Vilket gör att lagen är väldigt känsliga för skador. Så det gäller att ta med hur klubbens ekonomi ser ut och om laget kan förstärkas eller försvagas under sommarn.

Jag delar in serien i fyra regioner.

I bottenregionen tror jag Gefle, Häcken, Trelleborg och BP hamnar. Gefle har hängt på repet flera år och har nu på kort tid blivit av med Oremo och Wikström. Trelleborg överraskade förra året och gjorde en bra säsong men jag tror inte att man kommer att upprepa det. Dessutom kommer man troligtvis behöver sälja försvarsklippan Bengtsson. Häcken och BP är nykomlingar. BP har värvat förståndigt men klubben har inte lyckats tidigare så jag tror det bli svårt igen men jag tror att klubben klarar sig kvar i högsta serien. Doktorn och Pablo kan bli ett intressant anfallspar. Om Häcken vet jag inte speciellt mycket förutom att man tappat Larsson till Malmö.

I mittenregionens nedre halva tror jag Djurgården, Örgryte, Gais och Halmstad hamnar. Djurgården är precis som Hammarby väldigt svår tippade. Laget har tappat många spelare och ett nytt tränarpar gör att laget inte riktigt får ihop det. Startelvan är dock tillräckligt bra för att hamnar på den övre delen av tabellen men truppen ser tunn ut. Örgryte imponerade inte mot Hammarby i genrepet och kommer att få problem bakåt. Gais och Halmstad placeras här nere men kan med lite flyt och om man slipper skador överraska.

I mittenregionens övre halva tror jag AIK, Hammarby, Örebro och Kalmar FF hamnar. Kalmar är det laget som har störst chans att vara med i toppen och kommer troligtvis att vara det under säsongen men jag tror att laget får tufft att kombinera europaspel och Allsvenska i höst. Dessutom är det stor risk att ytterligare en Elm försvinner i sommar. Örebro imponerade på mig förra året och jag tror att laget helt klart kommer att ligga direkt under toppen. AIK har nytt tränar par men har behållit i stort sätt alla nyckelspelare. Att lagets förstamålvakt gick sönder är ett stort avbräck men reserven får ändå ses som helt okej.

Så till Bajen. Laget har precis som AIK behållit nyckelspelarna. Erkan är den som jag saknar från i höstas (Petter A försvann under sommaren). Bajen har tre riktiga klasspelare Chanko, Rami och Charlie. Lyckas alla tre kan det bli en kul säsong. Dessutom tycker jag att Bajen i och Mikkel och Fredrik Söderströms intåg i startelvan har fått mer rutin och även ett mer defensivt balanserat mittfält. Igor och Monday har även dom markant höjt kvalitén i försvarsspelet. Dock är jag precis som alla oroliga för offensiven. Många oroar sig för anfallarna men själv tycker jag att Hammarby framför allt saknar offensiva mittfältare som kan skapa målchanserna till anfallarna eller själva gå på avslut.

Topplagen blir Helsingborg, Malmö, Göteborg och Elfsborg. Malmö tror jag på i och med värvningen av Wilton samt att man nu har draget runt den nya arena. Helsingborg var mycket bra förra året men jag tycker att man hade oflyt, bland annat mot Bajen på Söderstadion. Göteborg ser bra ut och har många unga lovande spelare men jag tror att laget kommer att sakna Alexandersson mer än vad journalisterna har räknat in i sina tips. Elfsborg är jätte favorit eftersom man värvat Martin Eriksson. Men samtidigt har laget tappat Lasse Nilsson, Berglund, Augusson och Wiland. Även detta verkar många bortse ifrån.

Summerar vi det hela så är det få lag som har bättre trupper i år jämfört med förra året i vart fall av förra årets topplag.

Jag tror att Allsvenska slutar på följande sätt:
1. Helsingborg
2. Elfsborg
3. Malmö FF
4. IFK Göteborg
5. Kalmar FF
6. Örebro
7. Hammarby
8. AIK
9. GAIS
10. Djurgården
11. Halmstad
12. Örgryte
13. BP
14. Trelleborg
15. Gefle
16. Häcken

Spelet kan börja

Inga kommentarer: