tisdag 21 april 2009

Hammarby - Djurgården

Derby och tidig måstematch. Båda lagen har inlett serien dårligt. Bajen har enligt mig förtjänat fler poäng dels spelmässigt men framför allt pga. felaktiga domslut. Djurgården har jag inte sett men enligt rapporter ska laget vara väldigt nöjda med poängskörden för spelet har inte värmt.

Matchen började lite trevande fram till Djurgårdens ledningsmål. Hörnan är bra slagen och jag tror att det är Dahlberg som först upp och nickar. Så långt kan jag leva med situationen eftersom det är bra prestationer från Djurgårdsspelarna. Men Bajen har därefter flera chanser att få bort bollen vilket man inte får och detta är inte acceptabelt enligt mig. Efter målet tar Hammarby över spelet och Nathan knoppar in en boll som tyvärr domarna missar. Just detta tycker jag är lite märkligt eftersom det knappast är några spelare i vägen. Till domarnas försvar ska dock sägas att många i publiken var tveksamma tills reprisbilden spelades upp. Själv satt jag bra till på Östra och såga att den var inne direkt. Synd att Nathan inte får målet då han verkligen behöver det.

Trots bortdömningen, eller vad man nu skall kalla det, pressar Bajen bra och skapar en hel del samtidigt som man endast släpper till ett fåtal chanser bakåt och då framför allt på hörnor. Positivt är att Bajen gör tre spelmål och har dessutom en nick i stolpen samt en annan bra variant på hörna där Charlie nickar över. Väl genomförd match av Bajen.

Individuellt vill jag berömma anfallsparet Charlie och Nathan som gör varsitt mål även fast endast det ena målet finns med i resultatet. Nathan tillför en dimension i anfallsspelet i och med sin storlek och huvudspel. På mittfältet är Mikkel och Chanko stabila i mitten. Fredik Söderström gör en riktigt bra match och jagar skiten ur motståndarna. Helg kommer in och slår ett fint inlägg till 3-1 målet. Det negativa är att Castro helt kommer bort när han spelar på kanten. Försvaret är bra matchen igenom Igor och Traore gör en väldigt bra match och har inga problem med Oremo. Det som saknas i backlinjen är Davids offensiv. Poppen har inte så mycket att göra men är stabil på skotten utifrån medan han känns fastklistrad på mållinjen vid hörnorna och inläggen.

Viktig seger och förhoppningsvis kan Bajen nu rida på vågen de kommande matcherna. Tony hade gjort läxan och såg till att pressa Djurgårdarna högt upp i plan. Att sätta in Nathan var helt klart ett lyckat drag. Vi ska dock inte glömma att Djurgården var riktigt bleka och Zoran har mycket att jobba med nere på Kaknäs.

Inga kommentarer: