måndag 5 november 2007

Vad måste Hammarby göra för att bli ett topplag 2008.

Förutom det vanliga, att klubben ska ha tur och truppen klara sig från tunga skador och avstängningar, så är det viktigt att Hammarby inte värvar sönder truppen. Truppen är väldigt ung och oerfaren så den behövs förstärkas, men max med 3-4 spelare. Under går jag igenom position för position.


 

Målvakter (Just nu 2st – 1 värvning behövs)

Benny lämnar och säsongen 2007 har visat att Bajen har behov för att förstärka. Jag är fortfarande lite osäker på hur bra Erland verkligen är. Bajen behöver en stabil målvakt, om det är Erland låter jag vara osagt men vi behöver i vart fall en bättre backup än vad Benny var 2007. Moussan har under slutmatcherna gjort bra ifrån sig och i den sista matchen mot Gais så räddade han Bajen i första halvlek med ett antal riktigt bra räddingar men han är inte färdig ännu vilket vi kunde se mot Helsingborg (0-1 målet).


 

Vänsterback (Just nu 2st – ingen värvning behövs)

En av truppens svagaste platser. Just nu har Hammarby två naturliga vänsterbackar i Fadi och Emil efter att Gurra sålts. Fadi har jag inte sett mycket av, men mot Gais tycker jag att han såg helt okej ut. Emil gjorde det mycket bra under våren och försommaren tills han gick sönder. Gurra, som jag gillade väldigt mycket när han kom, levererade inte alls 2007 och att han försvinner från klubben känns naturligt. Även när nu Gurra försvinner så tror jag att vi får nöja oss med vänsterbackuppsättningen . Killarna är unga men har stor potential.


 

Mittback (Just nu 4st – 1 värvning behövs)

Jocke Jenssen försvinner och jag räknar Saarrenpää som högerback. I år har Hammarbys försvarsspel byggts kring Sulan och han har gjort det helt okej. Men, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, tycker jag att han saknar flera dimensioner för att vara den centrala ledaren i försvaret. Traoré och Monteiro är bra mittbackar men jag tycker att Hammarby ska lägga pengarna på att få in en bättre huvudspelare och som dessutom kan hålla i bollen och starta anfallen. Max er en dröm eller en kille som besitter samma kvalitéer som Pétur.


 

Högerback (Just nu 3st – ingen värvning behövs)

Här finns rutin i Saarenpää och framtiden i Olsson men vi får hoppas att nästa år blir det år där David verkligen visar hur bra han är på den här positionen.


 

Vänstermittfällt (Just nu 2st – ingen värvning behövs)

Helg ser ruggigt intressant ut och Harris har gjort en helt okej säsong men det ser lite tunt ut. Jag tycker ändå att Bajen är tillräckligt bra på positionen. Dessutom tror jag att en av anfallarna Petter eller Charlie kommer att vara alternativ på denna position. Lägger vi där till att Castro knappast nöjer sig med att vara backup till Erkan så finns det i vart fall flera alternativ på positionen.


 

Innermittfällt (Just nu 3st – ingen värvning behövs)

Jag räknar Petter Andersson som anfallare och räknar med att Mikkel kommer tillbaka. Om han inte gör det så måste en ersättare in i truppen. Euguren och Chanko är riktigt bra. Dessutom kan Petter, Erkan, Castro och Haris axla den offensivare positionen på innermittfältet under enstaka matcher.


 

Högermittfällt (Just nu 2st – ingen värvning behövs)

Erkan har gjort en bra säsong men har inte lyft fullt ut. Castro har gjort en riktigt bra debutsäsong. Om båda spelarna kan behållas så ser det väldigt intressant ut på denna position.


 

Anfallare (Just nu 5st – 1 värvning behövs, minst en försäljning behövs göras)

Just nu har Bajen Davis, Paulinho, Nhleko, Sosseh och Petter Andersson kontrakterade. Det är i vart fall en för mycket om Bajen ska ha 22 spelare i truppen och 3 lärlingar som klubben tidigare utryckt. Ser man på lönenivån så har Nhleko, Petter Anderson, Paulinho och Charlie alla stora lönekuvert. Ser vi dessutom till vad spelarna levererat under år 2007 så blir det självklart att Hammarby måste göra sig av med i vart fall Nhleko. Bajen har då fyra anfallare kvar och har två alternativ. Antingen bräddvärvar klubben eller så gör sig Hammarby av med ytterligare en stor lönekostnad genom att sälja exv. Paulinho och väljer att lägga lönekostnaderna för flera spelare på en enskild anfallare.

Summan av det hela blir att några måste bort och att en målvakt, en mittback och en anfallare behövs värvas in.

Inga kommentarer: